\ Explain::Portfolio::Container  {
    internals: {
        children               undef,
        created                "2008-12-01 21:35:09.227374+00",
        custom_init            "view=homepage",
        description            undef,
        description_language   "nb_NO",
        header                 undef,
        id                     "9e0032c0-6a29-429b-8d31-dfbf74fa4737",
        layout                 undef,
        lom                    undef,
        owner                  "9e57ef84-0a40-49bf-b499-b2038d605947",
        parent                 undef,
        sort_key               "index_asc",
        sort_number            undef,
        title                  "Finans: Innføring i investering og finansiering",
        title_language         "nb_NO",
        type                   "folder",
        updated                "2020-02-12 08:07:00.841199+00"
    }
}

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Løsningsforslag e)

Kapittel 5

Spør deg selv: «Hva vil skje med kontrakten dersom rederiet ikke investerer i det nye skipet?» Hvis svaret er at oljeselskapet krever kontrahering, er kontrakten knyttet til kontrahering. I så fall mister rederiet den gunstige kontrakten hvis det ikke kontraheres, og da er det riktig å bruke 38 000 mill. USD pr. dag.

Hvis derimot oljeselskapet ikke har stilt noen slik betingelse, kan dette oppdraget utføres med rederiets eksisterende skip. I så fall utvider ikke rederiet for å få den nye kontrakten, men for å beholde den dårligste av de eksisterende. Uten kjennskap til rederiets muligheter for å omdisponere eksisterende flåte kan vi ikke anslå denne verdien. Men vi kan si at det er feil å bruke 38 000 mill. USD pr. dag.

Mist ikke motet om du synes dette er vanskelig. Felles skjebne er en trøst. Dette delspørsmålet er med mest for å minne deg om at i tillegg til å være et regne-fag er finans også et tenke-fag.