Løsningsforslag
Kostnadene sett fra forlagets side er både de direkte betalbare merkostnadene med å trykke og sende en bok, samt de alternative inntektene man kan gå glipp av på grunn av gaven. Hvis mottakeren ville ha kjøpt boken dersom han ikke hadde fått den som gave, er kostnaden for forlaget tapt netto innbetaling fra bokhandel samt merkostnadene ved å sende ut en enkelt bok fremfor en samlet forsendelse til en bokhandel. Trykkekostnadene er upåvirket av om gaven gis bort eller selges via bokhandel. Hvis mottaker ikke selv ville ha kjøpt boken, kan han gi den til en som ellers ville ha kjøpt boken, og dermed blir situasjonen som over.
Selv om en mottaker ikke selv ville ha kjøpt og ikke kjenner noen som ville ha kjøpt den, har han likevel muligheten til å skaffe seg inntekter tilsvarende bokens pris ved å bytte gaven i en bokhandel. Når forlaget sørger for at boken inneholder en dedikasjon fra forfatter, eller på annen måte merker boken, fratas mottakeren muligheten til å bytte boken.
Denne oppgaven kan kanskje virke noe søkt og livsfjern. Imidlertid er det laveste salg som noensinne er oppnådd for en bok i Norge minus syv eksemplarer. Forklaringen er at ingen kjøpte boken, og at syv av dem som mottok boken til anmeldelse byttet den i andre bøker. Derfor er det ingen tilfeldighet at gavebøker dediseres eller stemples «Fra forlaget».
Oppgaven illustrerer også at selv et så tilsynelatende enkelt spørsmål som: «Hvor mye koster det et forlag å gi bort en bok?» ikke kan besvares før vi har fått svar på spørsmålet om hva som ville ha skjedd dersom forlaget ikke hadde gitt bort boken.