\ Explain::Portfolio::Container  {
    internals: {
        children               undef,
        created                "2008-12-01 21:35:09.227374+00",
        custom_init            "view=homepage",
        description            undef,
        description_language   "nb_NO",
        header                 undef,
        id                     "9e0032c0-6a29-429b-8d31-dfbf74fa4737",
        layout                 undef,
        lom                    undef,
        owner                  "9e57ef84-0a40-49bf-b499-b2038d605947",
        parent                 undef,
        sort_key               "index_asc",
        sort_number            undef,
        title                  "Finans: Innføring i investering og finansiering",
        title_language         "nb_NO",
        type                   "folder",
        updated                "2020-02-12 08:07:00.841199+00"
    }
}

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Supplerende lærestoff

Kapittel 10


Falketind 29.jpgNavnet på prosjektvettreglene er inspirert av DNTs Fjellvettregler, men innholdet i dem har få felles trekk. Det er likevel mulig å knytte mange prosjektanalysekommentarer til fjellreglene i sin opprinnelige form.

  1. Legg ikke ut på langtur uten trening
    Øvelse gjør mester. Skal du ha noen mulighet til å gjennomføre en grundig prosjektanalyse, må du trene på å løse oppgaver. I virkeligheten møter du situasjoner som ligner på dem du har møtt i oppgavene, men helt like er de nesten aldri. Derfor er det en del av treningen også å øke evnen til å kople kunnskap fra en situasjon over i en liknende, men ikke identisk oppgave. Gutten som kunne regne med epler, men ikke appelsiner, er et ytterpunkt i mangel på evne til å generalisere.
  2. Meld fra hvor du går
    Du trenger en plan for hvordan prosjektanalysen din skal se ut når du er ferdig. Hvilke faktorer vil du trekke frem som spesielt viktige, og hva kan du presentere?
    Her holder det ikke med ”ingen nevnt, ingen glemt”.
  3. Vis respekt for været og værmeldingene
    Vis respekt for konkurransen og konkurrentene. For at et prosjekt skal være lønnsomt, må du ha en varig konkurransefordel. For været kan du anse naturen som motspiller, meteorologer kan beskrive været som har vært, men viktigere: De kan ha kvalifiserte anslag på hvordan været blir. I næringslivet kan naturen være motspiller, men mye usikkerhet kommer også fra hvordan konkurrentene oppfører seg. Hvis du kan anta at motspillerne er rasjonelle, er spillteori et nyttig verktøy.
  4. Lytt til erfarne fjellfolk
    I arbeidet med å oppfatte og strukturere en beslutningssituasjon er erfaring nyttig og nødvendig. Noen definerer kunnskap som å lære av andres feil, mens erfaring er å lære av egne feil.
  5. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det utstyret som fjellet krever
    Små prosjekter kan som korte turer utvikle seg helt annerledes enn planlagt.
  6. Bruk kart og kompass
    Kart og kompass er bra, men verktøyene utvikler seg. I mange situasjoner med tåke og dårlig sikt kan GPS være mer nyttig enn kompass. Heldigvis ikke enten eller, men både og. Viktig å ha innholdsrik verktøykasse, ikke bare fra prosjektanalysefaget, men også fra andre økonomiske fag som samfunnsøkonomi, strategi, regnskap….
  7. Gå ikke alene
    Det holder ikke å være mange hvis det er lite variasjon mellom deltakerne i prosjektgruppen. Hvis alle tenker likt, tenker ingen.
  8. Vend i tide. Det er ingen skam å snu
    Økonomivarianten av denne regelen er at du ikke skal kaste gode penger etter dårlige. Det er ingen skam å snu, men erfaringsmessig er det vanskelig – jf. artikkel ”Why bad projects are so hard to kill) av Isabelle Royer i Harvard Business Review Februar 2003.
  9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig
    Høy gearing er bra så lenge alt går bra. Men når uværet kommer, øker mye gjeld faren for konkurs. Det er i uvær du trenger ressurser til å kunne ”stå han av”. Når uforutsette ting inntreffer, er det viktig å ha en plan B. Det kalles contingency planning og er illustrert ved beslutningstrær – hva gjør vi hvis … inntreffer?