Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Løsningsforslag b)

Sjekk formlene i regnearket dersom du har fått andre svar enn dette (beløp i kroner):

N5.3_losningsforslag b.jpg

Det er ikke urimelig at mye bruk gir høye kostnader. Den fremste kandidaten til å skulle kalles «svimlende» er likevel ikke totalkostnaden på 127 035 kroner ved 30 000 km kjørelengde, men gjennomsnittskostnaden på 11,39 kroner ved 5 000 kilometer. Med så lite bruk kan kollektive løsninger som buss eller drosje bli gunstigere enn å eie egen bil.

Vi har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor marginalkostnaden ved kjørelengder mellom 5 000 og 10 000 kilometer pr. år er så mye lavere enn tilsvarende tall for alle andre kjørelengder. En mulig forklaring er at beløpet 67 095 kroner er feil. Vurdering av rimelighet i resultatene er derfor nyttig og nødvendig i kvalitetssikringen av en analyse.

Gjennomsnittskostnaden er mest relevant før bilen er kjøpt og når spørsmålet om å eie egen bil kontra å reise kollektivt. Marginalkostnaden er relevant når bilen allerede er kjøpt, og når spørsmålet for en enkelt tur er om en skal velge egen bil, reise kollektivt eller bli hjemme (jf. beslutningshierarki i del 1.5.7: «gitt at jeg har bil»).

Høsten 2015 er statens satser for bilgodtgjørelse kr 4,10 pr. kilometer. For bileiere med moderate kjørelengder dekker satsen litt mer enn marginalkostnadene, men eieren må selv dekke kostnadene ved å eie bilen (avskrivninger og renter).